خطر شروع اعتیاد زنان و ترک اعتیاد در زنان

خانه / اخبار و حوادث اعتیاد / خطر شروع اعتیاد زنان و ترک اعتیاد در زنان
لطفا امتیاز دهید post

تاریخ بروز رسانی دی ۲, ۱۳۹۷

دقیق شویم و به ریشه یابی آن ها بپردازیم. با یک نگاه کنجکاوانه خواهیم یافت که بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی مانند طلاق، دزدی، روسپیگری و کارتن خوابی، از جمله عوارض اعتیاد به شمار میرود . اعتیاد زنان که و آن هم رشد روز افزون اعتیاد زنان می باشد. اعتیاد در زنان بیشتر به مواد مخدر صنعتی مانند شیشه بوده و در ۱۰ سال گذشته تا کنون، جمعیت این معتادان ۴ برابر شده است. نگاهی به کمپ ترک اعتیاد زنان و به زندانها و طلاق نیز مشاهده کرد.

. اما این رشد مرگبار چگونه رخ داده است؟ طی تحقیقی که بر روی گذشته این معتادان شد، مشخص گردید که بیش از ۸۰ درصد آن ها، قبل از اعتیاد به مواد مخدر، به مصرف قلیان و سیگار می پرداختند. این اظهارات در واقع زنگ خطری است، برای خانواده هایی که به دختران خود اجازه می دهند از قلیان و سیگار به عنوان تفریح استفاده کنند.

The risk of women's addiction and addiction abuse in women
The risk of women’s addiction and addiction abuse in women

جدیدترین اخبار از ترک اعتیاد زنان

با مراجعه به مراکز بازپروری و کمپ ترک اعتیاد زنان می توان به راحتی آماری از سن اعتیاد و همچنین نوع مواد مصرفی به دست آورد. بر این اساس، مشخص شد که متوسط سن اعتیاد در ایران، بین ۱۵ الی ۶۵ سال بوده که در میان جمعت ۱۰۰ درصدی معتادان کل کشور، ۹ درصد آنان را، زنان تشکیل می دهند. این در حالی است که آمار ها نشان می دهد، در گذشته اعتیاد فقط مختص مواد مخدر سنتی مانند هروئین و تریاک و… بوده است، در صورتی که امروزه جمعیت معتادان به مواد مخدر صنعتی مانند قرص های روان گردان رو به افزایش است. متاسفانه این آمار بیشتر در جوانان رو به افزایش می باشد.

در خلال تمامی آمار ها و اطلاعاتی که ذکر شد، باید از خود پرسید که به راستی بیشترین مشکل اعتیاد مربوط به چه قشر و یا جنسیتی می شود؟ در این خصوص بهتر است کمی تامل کرده و پاسخ داد، قطعا زنان به دلیل نقشی که در خانواده دارند، بیشتر مورد آسیب قرار می گیرند.

درست است که جمعیت آن ها همواره کمتر از مردان بوده است، اما باید دانست که تمامی عوامل گرایش به مواد مخدر در هر دوی آن ها یکسان بوده و تاثیر مشابهی بر هر دو می گذارد. اما باید تحقیق کرد که این بلای خانمان برانداز چگونه و به چه دلیلی گریبانگیر افراد می شود.

اعتیاد زنان به مواد مخدر
اعتیاد زنان به مواد مخدر

از جمله دلایل گرایش و تاثیرات اعتیاد زنان به مواد مخدر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش سن اعتیاد در زنان، به رده های سنی ۲۰ الی ۳۶ سال
  2. تغییر کردن الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی
  3. بالا بودن جرائم مربوط به مواد مخدر
  4. افزایش تعداد افراد کارتن خواب
  5. انگیزه های جدیدی مانند کاهش وزن و افزایش تمرکز برای مصرف مواد مخدری مثل شیشه

باید خاطر نشان کرد که نمی توان تمامی گرایش های مواد مخدر را به یک روش درمان کرد و یا اینکه از یک نوع روش برای همه افراد استفاده کرد. از این رو تحقیق و درمان افراد معتاد نیاز به بودجه ای کلان و هماهنگی های سیاسی و فرهنگی در بین دستگاهی دولتی و خصوصی است.

تغییر گرایش زنان به مواد مخدر

یکی از دلایل افزایش جمعیت معتادان زن در یک دهه اخیر، تغییر دلایل گرایش آن ها به مواد مخدر است. زیرا که در گذشته اغلب معتادان زن به دلیل فشار های خانوادگی، همراه شدن با همسر خود و یا اجبار توسط شوهر، به اعتیاد روی می آوردند.

در صورتی که امروزه به دلیل تبلیغات سوء که در مورد کاهش وزن توسط مواد مخدر می شود، استفاده از این مواد در بین زنان رواج پیدا کرده است. در واقع زنگ خطر زمانی به صدا در آمد که، مشخص شد ۵۰ درصد از معتادان زن، در رده سنی ۱۵ الی ۱۹ سال جای دارند. اما باید خاطر نشان کرد که این رشد جمعیت معتادان کشور اتفاقی نیست. بلکه در چند سال اخیر و با گسترش تبلیغات سوء در مورد مصرف مواد مخدر که سبب افزایش تمرکز می شوند، باعث کاهش اشتها و در نهایت کاهش وزن می گردند، سیل عظیمی از زنان را فریب داده و در دام اعتیاد گرفتار کرده است.

نقطه شروع این روند رو به افزایش، در مکان هایی بود که تمرکز زنان بیشتر است. مکان هایی مثل باشگاه های ورزشی، دانشگاه ها، مدارس، آرایشگاه ها از جمله جاهایی هستند، که تبادل مواد مخدر به راحتی صورت می گیرد.

کمپ ترک اعتیاد شیشه
کمپ ترک اعتیاد شیشه

چرا زنان از ترک اعتیاد گریزانند؟

یکی از بدترین عوارض اعتیاد در زنان، عدم مراجعه آن ها به کمپ ها و مراکز ترک اعتیاد می باشد. بیشتر این زنان به خاطر ترس از آبروی خود، از مراجعه به این مراکز اجتناب می کنند. از این رو اعتیاد در آن ها آنقدر رشد کرده، که دیگر راه بازگشتی نداشته و رو به سوی نابودی می سپارند.

در این زمینه نمی توان تنها دولت را مقصر دانست. زیرا هم اکنون در تمامی شهر ها، مراکز ترک اعتیاد اجباری زنان و کمپ های ویژه زنان  وجود دارد. اما این فرهنگ جامعه است، که باید در مورد اعتیاد زنان تغییر کند. همچنین نیاز به مراکز درمان سرپایی و یا اقامتگاه هایی برای زنان کارتن خواب نیاز است.

علاوه بر آن، با ارائه مشاوره های تخصصی به خانواده این افراد، باید سعی شود که از بازگشت آن ها به اعتیاد جلوگیری کرد. همچنین حمایت هایی باید از زنان بچه دار صورت گیرد. این حمایت یا می تواند از طریق مراکز بهزیستی صورت گیرد کمپ ترک اعتیاد مهر مادر و یا خانواده های این افراد در این خصوص باید ذکر کرد که یکی از دلایل عدم مراجعه زنان به کمپ های ترک اعتیاد، نگران بودن در مورد سرنوشت کودکانشان است.

چه بر سر فرزندان مادران معتاد می آید؟

باید عنوان کرد که تنها تاثیر اعتیاد بر کودکان نمی باشد. بلکه مادران معتادی که باردار هستند، از این خطر در امان نبوده و مواد مخدر تاثیرات خود را بر روی جنین نیز می گذارد. این در حالی است که آمار نشان می دهد، ۶۰ درصد معتادان زن متاهل بوده و فقط مربوط به قشر ضعیف جامعه نمی باشند. در واقع در چند سال اخیر، گسترش مواد مخدر از حاشیه شهر ها به مراکزی که روزی گمان نمی رفت آلوده شوند، مانند باشگاه های ورزشی و آرایشگاه ها، سرایت کرده است. باید عنوان کرد که تاثیر مواد مخدر بر خانواده ها و مخصوصا کودکان چه به صورت مستقیم مانند کودک آزاری و گاهی قتل، تا غیر مستقیم مثل انواع بیماری های روحی که کودکان دچار آن می شوند، شایع است.

درمان اعتیاد در زنان نه تنها کمک به تک تک آن ها است، بلکه با نگاهی عمیق تر می توان پی برد که با این کار یک خانواده از دام اعتیاد نجات یافته است. اعتیاد مردان مخرب است، اما اعتیاد زنان همانند فاجعه ای برای خانواده ها محسوب می گردد.

پایان پیام.

چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان