اعتیاد به مخدر در کمین کودکان و نوجوانان

خانه / آموزشی اعتیاد / اعتیاد به مخدر در کمین کودکان و نوجوانان
لطفا امتیاز دهید post

تاریخ بروز رسانی مرداد ۲۴, ۱۳۹۸

اعتیاد بیماری است که امروزه در همه جای دنیا و در هر سنی مردان و زنان شخص را آلوده می سازد. در واقع اعتیاد مرز های جنسیتی، مذهبی، سنی و… را از بین برده است و هر شخصی در هر جایگاهی می تواند به این بیماری دچار گردد. متاسفانه آن چه این موضوع را بیش از پیش بغرنج می کند، حضور نوجوانان و کودکان در این منجلاب می باشد.که شاهد ترک اعتیاد آنان در مرکز باشیم.

با اینکه سالهاست به فرهنگ سازی و مبارزه با مواد مخدر در سراسر دنیا پرداخته ایم، اما باز هم نوجوانان سرکش و ماجراجوی وجود دارند، که برای ارضای حس کنجکاوی خود به مصرف مواد مخدر می پردازند. در این میان متاسفانه تلاش های والدین کارساز نبوده و هر روزه بر تعداد نوجوانان و جوانان گیر افتاده در دام اعتیاد افزوده می شود.

اعتیاد در کودکان و نوجوانان مردان و زنان به مواد مخدر

اما به راستی دلیل این همه سرکشی چه می تواند باشد و یا کلا می توان هر ماده ای را به عنوان ماده مخدر در نظر گرفت؟ در این خصوص، رجوع می کنیم به تعریف مواد مخدر از نظر کمیسیون بهداشت جهانی؛ اعتیاد به مواد مخدر، به مسمومیت حاد و مومنی گفته می شود که به حال شخص و جامعه مضر می باشد. این ماده چه از مواد دارویی طبیعی  به دست آمده باشد و چه صنعتی مانند اعتیاد یه شیشه، دارای عوارض روحی و جسمی بوده، که فرد را به خود وابسته می کند.

عوامل اعتیاد کودکان و نوجوانان

با توجه به این تعریف، مواد و ابزارآلات بسیاری وجود دارد، که فرد را به خود معتاد می کند. اما عامل اصلی اعتیاد چه می تواند باشد؟ در این گزارش بر آن هستیم که با بیشترین عواملی که در اعتیاد نوجوانان و جوانان نقش دارند، آشنا شویم:

  • استرس و اضطراب، داشتن روانی پریشان یکی از عوامل اصلی برای اعتیاد جوانان است. در واقع آن ها با مصرف مواد مخدر خود را از شر این دغدغه های فکری رها می کنند. بنابراین این وظیفه والدین است، که قبل از آن که فرزندشان در منجلاب اعتیاد گرفتار شود، برای این استرس و اضطراب او چاره ای بیاندیشند.
  • پرخاشگری. یکی از عواملی که فرزندان به سوی مواد مخدر سوق می یابند، پرخاشگری می باشد. پرخاشگری و عدم کنترل عصبانیت، آن ها را به سمت گروه هایی که جرم جنایت در آن ها عادی است، می کشاند.
  • خجالتی بودن. یکی از مهارت هایی که هر شخص باید در طول زندگی خود بیاموزد، قدرت نه گفتن می باشد. در این خصوص بسیار دیده شده است که نوجوانان به دلیل اینکه توانایی بیان نه را در مقابل سیگار و مواد ندارند، به استعمال مواد مخدر می پردازند.
  • داشتن زمینه خانوادگی. اعتیاد در خانواده و حتی توسط یکی از والدین بستری برای مصرف مواد مخدر در نوجوانان ایجاد می کند. تحقیقات نشان داده است، که تقریبا یک سوم از فرزندانی که والدینی معتاد داشته اند، خود در دام اعتیاد گرفتار شده اند. دلیل این امر نیز، در دسترس بودن و مشکلات رفتاری و تربیتی والدین است.
  • فشار روانی از جانب دوستان و همسالان. اگر به پرس و جو از نوجوانان معتاد بپردازید، که چرا به در این دام گرفتار شده اند، قطعا خواهید شنید که “چون همه دوستانم مصرف کردند، من نیز مصرف کردم”. این جمله نشان از میزان فشار روانی است که بر فرد وارد می شود. در این حالت، نوجوان برای اینکه از جانب همسالانش ترک نشود، مجبور به استفاده از مواد مخدر می گردد. به همین منظور باید بسیار از نوجوانان خود مراقبت کنید و در مورد این مسائل با آن ها صحبت نمایید.
کمپ ترک اعتیاد کودکان
کمپ ترک اعتیاد کودکان

مواد مخدر پیشگیری و مرکز ترک اعتیاد

با تمامی این اوصاف، همیشه بهتر است که پیشگیری کنید تا درمان در کمپ ترک اعتیاد، در این خصوص توصیه هایی را لازم است اجرا کنید:

  • همواره با فرزندان خود در مورد مواد مخدر و راه های گرفتار شدن در دام اعتیاد صحبت کنید. برای این کار بهترین سن، بین ۹ الی ۱۲ سالگی می باشد. در این برهه از زندگی کودک، او از شما حرف شنوی دارد و گفته های شما را به عنوان یک اصل و قانون در ذهن خود می پذیرد.
  • دقت داشته باشید که میان دختر و پسر خود تفاوتی قائل نشوید. زیرا که امروزه الگوی مصرف مواد مخدر تغییر کرده است و دختران نیز به اندازه پسران در معرض خطر قرار دارند.
  • سعی کنید همیشه اطلاعات خود را در مورد مواد مخدر به روز کرده و روش ها گرفتاری در دام اعتیاد را به فرزندان خود شرح دهید. زیرا تنها در این صورت است که می توانید به فرزندان خود آموزش پیشگیری از اعتیاد را دهید.
  • تحقیقات در مورد کودکان و نوجوانان نشان داده است که، زمانی که دستوری از سوی والدینشان صادر می شود، اگر قاطع باشد، از آن پیروی می کنند، در غیر اینصورت از دور زدن آن، هیچ ابایی ندارند. بنابراین در این خصوص سعی نمایید که به طور قطع موضع خود را مشخص کرده و مستقیما به فرد بگویید، که ما مصرف مواد مخدر را تایید نمی کنیم. در این حالت، فرزندان ۵۴ درصد کمتر به سوی مواد مخدر کشانده می شوند.
  • دقت داشته باشید که در سن نوجوانی، افراد خود را مصون از هر بیماری و گزندی می بینند. از این رو اگر شما نسبت به مسئله اعتیاد واکنش نشان دهید، از نظر آن ها بسیار غیر منطقی بوده و شما را جدی نمی گیرند.
  • سعی کنید واقع بین باشید و از آسیب هایی که مواد به افراد وارد می کند، در برابر آن ها صحبت کنید.

بدانید که هر چه به عنوان یک دوست بیشتر در کنار فرزند خود باشید، بیشتر می توانید از او مراقبت کنید.

پایان پیام.

چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان