سرنوشت نوزادان و مادران معتاد به کجا ختم می شود؟

خانه / اخبار و حوادث اعتیاد / سرنوشت نوزادان و مادران معتاد به کجا ختم می شود؟
لطفا امتیاز دهید post

تاریخ بروز رسانی آذر ۱۶, ۱۳۹۸

هر از گاهی در برخی از خبر ها آماری از تعداد نوزادان مبتلا به بیماری اعتیاد به گوش می رسد، که باعث تشویش و نگرانی در جامعه می شود. این خبر در کنار سایر خبر های مربوط به خرید و فروش نوزاد ضایعه ای بسیار اسفناک است، که با کمک بهزیستی و بیمارستان ها سامان یافته است.

بر طبق آخرین بررسی ها و قوانین وضع شده برای مادران مبتلا به اعتیاد، هر زن معتادی که در خارج بیمارستان نوزادی به دنیا بیاورد و او را به فروش برساند مجرم بوده و تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد. طبق این قانون تبلیغ و فروش نوزاد در هر مکان حقیقی و مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام و….، دارای حکم آدم ربایی داشته و با متخلفان به شدت برخورد می گردد.

مادران بیمار اعتیاد راهی جز درمان در یک مرکز ترک اعتیاد بانوان

بیمارستان ها در این خصوص موظف هستند، در صورت مواجه شدن با مادران معتاد، او و فرزندش را پس از زایمان، تحت حمایت اورژانس اجتماعی قرار داده و بهزیستی را از تولد فرزند آگاه کنند. در غیر این صورت، بیمارستان نبایستی اجازه ترخیص مادر و فرزند را از بیمارستان صادر کند. معمولا در بیشتر موارد، کودکان مبتلا به اعتیاد پس از سم زدایی به خانواده و اعضای درجه یک والدین تحویل داده می شوند. در غیر این صورت، بهزیستی سرپرستی آنان را در مراکز شبانه روزی بر عهده می گیرد.پس مادران بیمار اعتیاد راهی جز درمان در یک مرکز ترک اعتیاد بانوان ندارند.

کودکانی بی هویت ازاعتیاد به مواد مخدر
 

سرنوشت نوزادان معتاد به کجا ختم می شود؟

به نقل از معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، هم اکنون سالانه حدود ۱۳۰۰ نوزاد معتاد در بیمارستان های کشور متولد شده که پس از شناسایی به سازمان بهزیستی تحویل داده می شوند. این نوزادان بعد از تولد تا زمانی که  شرایط مادر و خانواده وی بهبود یابد، در مراکز بهزیستی و خیریه تحت سرپرستی قرار می گیرند.

قوانین در مورد به دنیا آمدن نوزادان مبتلا به بیماری اعتیاد

اما تولد کودکان معتاد تنها موردی نیست که بیمارستان ها موظف به گزارش آن بهزیستی هستند، بلکه کودک آزاری و خرید و فروش نوزادان از جمله مواردی است که باید حتما توسط کادر درمانی به اطلاع بازرسان اورژانس اجتماعی برسد. این روند و با توجه به اینکه آمار کل معتادان زن در کشور که ۱۹۶ هزار نفر می باشند، که اکثر آن ها به آمفتامین ها اعتیاد به شیشه دارند. آمفتامین ها مواد مخدری هستند که بر روی رشد مغزی کودک تاثیر داشته و سبب بروز بیماری های مختلف ذهنی می گردد.

در میان ۱۳۰۰ نوزاد معتادی که هر ساله از مادران معتاد متولد می شوند، اگر اعتیاد مادر شدید نباشد و همچنین کارتن خواب نباشد، نوزاد می تواند در کنار مادر خود مانده و تحت حمایت بهزیستی قرار گیرد. این قانون برای مادران کارتن خواب صادق نیست.

طبق آمار منتشر شده از سوی رئیس سازمان اورژانس کشور، روزانه به طور میانگین یک الی دو نوزاد از مادران مبتلا به اعتیاد متولد می شوند. این آمار در شهر های بزرگی مانند تهران بیش از سایر شهر ها بوده که با این حال، تعداد نوزادانی که توسط والدین معتاد خود به خرید و فروش می رسند، بسیار اندک است و تا به امروز هیچ نهاد و یا سازمانی آمار دقیقی از تعداد این نوزادان را منتشر نکرده است. در حال حاضر، حدود ۷۵ درصد نوزادانی که به بهزیستی تحویل مجول می گردند، کمتر از یک سال سن داشته و بیشتر توسط دانشگاه های علوم پزشکی ارجاع داده می شوند.

پایان متن.

نیلوفر ساکی

چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان