آیا اعتیاد یک نوع عادت است؟

2/5 - (1 امتیاز)

تاریخ بروز رسانی خرداد ۱۸, ۱۴۰۳

همه ما عادت داریم رفتار اعتیاد که در طول روز برخی از کار ها را از روی تکرار انجام دهیم. اما چرا این نوع از عادت و وابستگی اعتیاد محسوب نمی شود؟ اعتیاد نه تنها روح و روان شخص را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه از نظر جسمی هم وابستگی های شدیدی در وی به وجود می آورد. همین مسئله باعث می گردد که شخص دیگر قدرت اراده و انتخاب کافی برای رهایی از اعتیاد نداشته باشد.در حقیقت تفاوت بین اعتیاد و عادت در سه عامل است:

  • عادت

عادت به رفتار یا کاری اطلاق می گردد که به انتخاب شخص صورت می گیرد؛ یعنی در صورت نیاز، فرد می تواند با تغییر رفتار و یا نگرش خود، از این عادت رهایی پیدا کند؛ اما در مورد اعتیاد این مسئله صادق نیست.

خدمات آموزشی و درمانی در بخش اصلی ترک شیشه کمپ زنان

اعتیاد یک نوع عادت است؟

تکرار اعتیاد آموزش درمانی اعتیاد نه تنها روح و روان شخص را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه از نظر جسمی هم وابستگی های شدیدی در وی به وجود می آورد. همین مسئله باعث می گردد که شخص دیگر قدرت اراده و انتخاب کافی برای رهایی از اعتیاد نداشته باشد. در حقیقت تفاوت اصلی اعتیاد و عادت نیز در همین مورد است؛ یعنی با وجود آنکه شخص از تمام عوارض و مشکلاتی که اعتیاد با خود به همراه دارد، آگاه است، دست از مصرف مواد یا انجام دادن یک رفتار زیان بار بر نمی ‌دارد.

اما قطعا بحث ما در خصوص افرادیست که مدام در تلاش این هستند که رضایت دیگران را جلب کنند. این یک باور غیر منطقی ست که از نظر خودشان ریشه در منطق دارد.اولویت اول این اشخاص انجام خواسته های دیگران برای تایید شدن است. و وقتی تمام تلاششان انجام خواسته های دیگران باشد. از امور زندگی روز مره خود غافل میشوند و اولویتهای مهم زندگی خود را فراموش میکنند.

در کل آرامش خود را در اعلام رضایت دیگران میبینند.

این افراد همیشه باری از ترس را با خود حمل میکنند، چرا که ترس از تایید نشدن باعث میشود، همیشه بیش از حد ملاحظه کار باشند، بیش از حد محتاط باشند، بیش از حد سکوت کنند، بیش از حد حواسشان به دیگران باشد، و…..معمولا در جمع افراد سکوت میکنند ، و کمتر ارتباط کلامی ایجاد میکنند، چون میترسند حرفی بزنند و تائید نشوند.یا اینکه همیشه به دنبال جملات و کلماتی هستند  و جمله های خود را از قبل آماده میکنند تا تایید دیگران را کسب کنند. اما در این امر همیشه ناموفق هستند. چون همان ترس در گفتمان آنها اخلال ایجاد میکند.

چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان