تاثیر محیط کار بر اعتیاد زنان

تاثیر محیط کار بر اعتیاد زنان

لطفا امتیاز دهید post

تاریخ بروز رسانی آذر ۱۲, ۱۳۹۹

طی تحقیقاتی که بر روی عوامل خطر ساز در اعتیاد زنان صورت گرفته است، مشخص شد که دو مولفه اضطراب و استرس محیطی، می تواند به صورت مستقیم بر روحیات زنان تاثیر منفی داشته باشد. با توجه به تمامی استرس هایی که در محیط کار برای زنان وجود دارد، این افراد برای رهایی از این قبیل مشکلات به سراغ مواد مخدر سوق داده می شوند.

با توجه با اینکه مهمترین عامل گرایش زنان به مواد مخدر، جنبه روحی و روانی دارد، هر گونه آسیب روانی و صدمه های عاطفی، زنان را در معرض خطر قرار می دهد. البته این تنها به حوزه محیط کاری باز نمی گردد، بلکه هر گونه شوک عاطفی می تواند؛ تعادل روحی و روانی زنان را در هم بریزد.

اعتیاد دختران و زنان به شیشه و گل
Epidemic of Addiction in Women and Girls

اعتیاد زنان در محیط کار

محیط کاری نابرابر، دریافت حقوق نابرابر و فشار های روحی از جمله عوامل خطر ساز محسوب می شوند. از طرفی کارفرمایان زنان را نیروی کاری قانعی دانسته و به آن ها حقوقی کمتر از آنچه که باید، پرداخت می نمایند. در حالتی دیگر، برخی از کارفرمایان به دلیل مرخصی زایمان و شرایط نگهداری از فرزند، هراسیده و حاضر به استخدام نیروی زن در محیط کاری خود نیستند.

طبق اطلاعات دریافتی از همین پژوهش، محیط کار نابرابر، شرایط اقتصادی بد و خشونت در محیط کار و خانواده، می تواند اضطراب و آشفتگی زنان را بالا برده و در نتیجه آسیب پذیری در مصرف مواد مخدر را نیز افزایش دهد. متاسفانه با توجه به نابرابری های اجتماعی و کاری که در محیط کاری ایران وجود دارد، احتمال آسیب های روحی و روانی بسیار محتمل است. برای همین آمار ابتلا به اعتیاد در زنان، هرچند کم، اما رو به افزایش است.

متاسفانه در چند سال اخیر با رشد اعتیاد در میان زنان مواجه شده ایم. این تاثیر مخرب بر زنان، با توجه به نقش کلیدی آن ها در تربیت نسل آینده کشور، بسیار حیاتی بوده و لازم است اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد. خوشبختانه در مسئله اعتیاد زنان، تفاوتی میان درمان و حمایت از آن وجود نداشته و برای آن ها نیز کمپ ها و مراکز ترک اعتیاد زنان مختص به خودشان در نظر گفته شده است.

ضمن گسترده شدن اعتیاد در زنان، آمار بیشتر متوجه قشر دانشجو بوده و خبر از رشد مصرف مواد مخدر را در این دسته از زنان نشان می دهد. این در حالی است که زنان خانه دار نسبت به سایر زنان، در معرض خطر کمتری بوده و آمار بسیار پایینی در اعتیاد دارند.

با توجه به این روند باید عنوان کرد، اعتیاد در جامعه گریبانگیر قشر تحصیل کرده و فعال جامعه شده است. بیشتر افرادی که در محیط های صنعتی و سخت مانند عسلویه کار می کنند، برای تحمل شرایط سخت رو به سوی مواد مخدر می آورند. که البته برای کاهش این آمار، از طرح هایی مانند طرح کاج استفاده شده است، که خوشبختانه با کاهش جمعیت معتادان در این مناطق مواجه شدیم.

تاثیر فضای مجازی بر اعتیاد

امروزه با گسترش فضای مجازی و دسترسی آسان افراد به یکدیگر، فروشندگان مواد مخدر را ترغیب به استفاده از اپلیکیشن هایی مانند تلگرام، اینستاگرام و واتس آپ برای فروش و توزیع مواد مخدر کرده است. سوداگران مرگ با استفاده از روش های فریبکارانه و به تبلیغ مواد مخدر صنعتی پرداخته و افراد را به دام می اندازند.

خوشبختانه با رصد این سایت ها توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر، دست این سودجویان تا اندازه ای از این فضا های مجازی کوتاه شده است. البته در این زمینه نیاز به همکاری خانواده ها و آموزش و پروش نیز، برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی وجود دارد.

پایان متن.

نیلوفر ساکی

چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان