قرص ترک اعتیاد

خانه / آموزشی اعتیاد / قرص ترک اعتیاد
لطفا امتیاز دهید post

تاریخ بروز رسانی تیر ۱۵, ۱۳۹۷

قرص ترک اعتیاد
قرص ترک اعتیاد
مشهورترین آنها کپسول ترک اعتیاد فلفلی یا دوغی است که پودر فلفل قرمز بیشترین حجم مواد آن را تشکیل می دهد.فلفل قرمز، زنجبیل، بابا آدم، زنیان، پودر برگ و کاسه شقایق و خشخاش از میان گیاهان و استامینوفن کدئین، ترامادول، ریتالین ، دیازپام، اگزازپام، آمی‌تریپتیلین، نورتریپتیلین، متادون و دیفنوکسیلات از میان داروهای شیمیایی عمده ترین مواد اولیه برای تولید این کپسول ها هستند.
[ratings]

عطاری ها مواد درون کپسول های خود را محرمانه و راز عنوان می کنند، اما حتی خود مصرف کنندگان نیز می دانند که نباید امید زیادی به بی ضرر بودن کپسول یا مفید بودنش داشته باشند.
نتایج تحقیقات علمی روی کپسول ها نشان می دهد که فرمول محرمانه ای در کار نیست. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، علیرضا نوروزی، رییس اداره پیشگیری، کاهش آسیب و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت با اشاره به این که کپسول های ترک اعتیادی که در عطاری ها عرضه می شود، با ترکیب انواع داروهای شیمیایی تهیه می شود، نسبت به عوارض و اعتیادآور بودن آنها هشدار داد.
وی گفت: با انجام آزمایش‌های مربوطه، مشخص شده این کپسول ها که به عنوان داروی گیاهی عرضه می شود، از داروهای شیمیایی مانند انواع قرص‌های ضد افسردگی سه حلقه‌ای، بنزودیازپین، ترامادول و … ساخته می شوند. وی این اقدامات عطاری‌ها را دخالت در امور پزشکی و غیرمجاز خواند و افزود: در دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین در حوزه تعزیرات برخوردهای لازم با این افراد صورت می‌گیرد، اما به حد کافی نیست و لازم است تقویت شود.
آزمایش کپسولهای ترک اعتیاد این کپسول ها که معروف ترین آنها دوغی یا فلفلی هستند و تقریبا در همه عطاری ها یافت می شود و ماهواره ای ها نیز با پیک موتوری به دست مشتری می رسانند، از مواد مختلفی ساخته می شوند که ترکیبات آن گاهی حتی برای سازنده اش نیز به درستی مشخص نیست، اما تجزیه و آزمایش آنها نشان داده که هیچ یک از آنها صد در صد گیاهی نیستند و لااقل یک داروی محرک و ضد اسهال در همه آنها وجود دارد.
فلفل قرمز، زنجبیل، بابا آدم، زنیان، پودر برگ و کاسه شقایق و خشخاش از میان گیاهان و استامینوفن کدئین، ترامادول، دیازپام، اگزازپام، آمی‌تریپتیلین، نورتریپتیلین، متادون و دیفنوکسیلات از میان داروهای شیمیایی عمده ترین مواد اولیه برای تولید این کپسول ها هستند. مشهورترین آنها کپسول فلفلی یا دوغی است که پودر فلفل قرمز بیشترین حجم مواد آن را تشکیل می دهد. استفاده از فلفل علاوه بر این که سندی است بر اثبات گیاهی بودن دارو، خواص دیگری نیز دارد که یکی از آنها، جذب سریع فلفل در بدن و احساس داغ شدن و گرگرفتی لحظاتی پس از بلعیدن است.
ضمن این که میل جنسی را نیز، برخلاف مصرف مواد مخدر، افزایش داده و تقریبا سالم ترین ماده اضافی برای پرکردن کپسول است و درمقایسه با گچ یا پودر چوب یا مواد دیگر، خطر و ضرر کمتری دارد. همچنین، بو و طعم تند فلفل باعث می شود رقیبان یا مصرف کنندگان کنجکاو نتوانند بو و طعم مواد اصلی را تشخیص داده و فرمول را کشف کنند.
این کپسول باید با چند لیوان دوغ، شیر یا آب مصرف شود و بخصوص استفاده از دوغ و لبنیات همراه با آن در عطاری ها توصیه می شود و اگر سودی هم نداشته باشد، لااقل باعث می شود که «فلفل، معده را سوراخ نکند!» کپسولهای فلفلی  به علت آنکه خواسته یا ناخواسته موانع متعددی در مسیر ترک اعتیاد با روش های مناسب و مطمئن تر وجود دارد و دشواری و هزینه بالای ترک، یکی از عمده ترین عوامل تداوم استفاده از مواد مخدر در معتادان جوان است، بازار شربت و کپسول های ترک اعتیاد عطاری های سنتی و ماهواره ای روز به روز پر رونق تر می شود و به گفته اکثر عطارها، بیش از هشتاد درصد درآمد آنها از جیب معتادان مشتاق ترک تامین می شود. درباره اینکه چرا مسیر ترک اعتیاد برای جوانان تازه گرفتار شده، دشواری ها و موانع متعددی دارد و در اغلب موارد باعث می شود آنها قید ترک کردن را بزنند و مجبور شوند به مسیر هموار و ساده تر مصرف مواد بازگردند.
تحقیقی صورت نگرفته، اما درباره بازار پرپول کپسول های ترک اعتیاد مطالعاتی انجام شده است. * یکی از دقیق ترین و جامع ترین تحقیقات علمی درباره کپسول های ترک اعتیاد را، دکتر آفرین رحیمی موقر و همکارانش؛ دکتر گل آرا خستو، دکتر منیر فکری و دکتر شاهین آخوندزاده انجام داده اند. در این تحقیق، در هر منطقه تهران به ۳ یا ۴ عطاری مراجعه شده و مشتریان و محصولات آنها تحت مطالعه قرار گرفته اند. جالب آنکه بر اساس این پژوهش نیز حدود ۷۰ % مصرف کنندگان معتقد بودند که در این داروها، مواد و داروهای شیمیایی و یا تریاک وجود دارد.
یکی از معتادان می گوید : “در دارویی که به من دادند مواد شبه تریاک و ترکیبات شیمیایی که اعتیادآور است و اثری مثل مورفین و خود مواد دارد، وجود داشت. دیگری که به نظر می رسد روش ساخت شربت های تلخ و بدمزه را دیده، می گوید: “سوخته تریاک را با آب حل می کردند و می جوشا ندند و در آن قرص های شیمیایی حل می کردند”. شربت ترک اعتیاد * شربت ها معروف به ۴۰ گیاه ، ۸۰ گیاه و شقایق هستند. کپسول ها نیز، در عطاری ها در قوطی های بزرگ به صورت دانه ای و یا در بسته های کوچک ۱۰ تایی ، ۲۰ تایی، ۵۰ تایی، ۷۰ ت ایی، ۱۰۰ تایی و ۱۵۰ تایی به فروش می رسند و هرچقدر عمده تر باشند، قیمت کمتری دارند.
گاه این داروها را تعدادی از معتادان با هم و به تعداد بیشتر می خرند و تقسیم می کنند تا به صرفه تر باشد. انواع کپسول های کوچک و بزرگ (به اصطلاح فروشندگان، ضعیف و قوی ) اغلب در رنگ های نارنجی، قهوه ای (یک رنگ) و خاکستری و سبز یا زرد و نارنجی (دو رنگ) به قیمت ۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان به فروش می رسد. * بجز کپسول، شربت های قهوه ای رنگ و بسیار بدمزه ای نیز عرضه می شود که نسبت به کپسول، مشتریان کمتری دارند.
برخی عطاری ها گفتند که برای ساخت شربت یا کپسول، از ترکیبات شیمیایی نیز استفاده می کنند که اکثراً مواد اعتیادآور و روان گردان هستند . این ترکیبات که مخلوط با ترکیبات گیاهی تهیه می شوند، به ترتیب اظهار توسط عطار ی ها عبارتند از : قرص های دیفنوکسیلات، استامینوفن کدئین، آمی تریپتیلین، متادون ، دیکلوفناک، دیازپام، کلونیدین، و کپسول های تقویتی و حتی پودر اکستزی. * شایع ترین ترکیب موجود، دی فنوکسیلات بود که در ۹۱ % موارد یافت شد و در بیش از ۶۵% نمونه ها یک ترکیب اپیوئیدی، شامل مورفین، کدئین، متادون و یا ترکیبی از آنها بودند. نمونه ای که از خرده گیاه تشکیل شده بود، دارای گرز خرد شده خشخاش بوده، حاوی مقادیر زیادی از مورفین و کدئین بود. بیش از ۲۰ % دارای حداقل یک داروی ضدافسردگی سه حلقه ای بودند. داروهای دیگری مانند ترامادول، سایمتیدین و ایبوبروفن نیز یافت گردید و مواردی نیز اگزازپام یافت شد.
پایان پیام.
چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان