نقش خانواده در درمان اعتیاد زنان

خانه / آموزشی اعتیاد / نقش خانواده در درمان اعتیاد زنان
نقش خانواده در درمان اعتیاد زنان
لطفا امتیاز دهید post

تاریخ بروز رسانی آبان ۱۰, ۱۳۹۷

قطعاً خانواده نقش کلیدی در درمان بیمار زنان و مردان برای ترک اعتیاد دارد و آموزش صحیح ارتباط خانواده با شخص بیمار بعد از درمان مهم میباشد. بسیار دیده شده است که معتادان خسته با دیدن وضعیت خانواده خویش، به ترک مبادرت ورزیدند. این داستان یکی از آن ها است که در مصاحبه‌ای، برای دادن امید و انگیزه به سایر در دام افتادگان اعتیاد ضبط شده است.

نقش خانواده در درمان اعتیاد زنان
نقش خانواده در درمان اعتیاد زنان و مردان

و با مراجعه به کمپ ترک اعتیاد زنان بهبود پیدا کرده ، او بانویی ۳۴ ساله می باشد که در ۱۵ سالگی ازدواج کرده و حاصل این ازدواج دو دختر می باشد. او در یکی از شهرستان های اطراف تهران متولد شده و رشد یافته است، اما بعد از ازدواج به تهران آمده و ساکن یکی از محله های جنوب شهر تهران می شوند. همسرش معتاد بوده و کم‌کم او نیز به مواد مخدر گرایش یافته است.

حاصل این گرایش های پی در پی، از دست دادن مهر مادری و کارتن خوابی او بوده می باشد.

تا اینکه روزی از وضعیت خود خسته شده و دریکی از مرکز ترک اعتیاد زنان خود را بستری می نماید. بعد از ترک به قم مهاجرت کرده و حرفه آرایشگری را برای خود به راه انداخته است.  اکنون دارای ۱۰ کارگر بوده و همراه با دو دختر خود زندگی می کند. او هرگز روزهای سخت خود را فراموش نمی کند، روزهایی که از درد خماری هر آنچه از انسانیت در او باقی‌مانده بود را از بین می برده.

اما اکنون او نمودی از انسانی پاک و با انگیزه و اراده برای همه زنانی است که می خواهند از منجلاب رهایی یابند. از این نوع زندگی های پرتلاطم بسیار زیاد است. اما باید دید که چه عاملی باعث می شود این معتادان اقدام به ترک نمایند. با شناخت این انگیزه ها، می توان آن ها در مورد سایر افراد نیز به کار برد و پیشرفتی در روند بهبودی آن ها به وجود آورد. در زیر به چندی از این علائم می پردازیم.

حمایت فرد بیمار در زمان ترک
حمایت فرد بیمار در زمان ترک

تأثیر حمایت خانواده‌ها در روند بهبودی

داستان بالا متعلق به بانویی از که طبق قانون اعضای انجمن معتادان گمنام است و نمی‌خواهد نامش فاش گردد. اما می خواهد گذشته‌اش را برای دیگران بازگو کند تا انگیزه‌ای برای ترک باشد. طبق گفته های مدیر بهزیستی استان قم، خانواده ها می تواند تا حد زیادی در مسیر ترک و بهبود معتادان مؤثر باشند. این مراحل شامل ایجاد انگیزه در فرد معتاد، حمایت فرد در زمان جدایی از مواد و در مرحله آخر، باز توانی معتاد بعد از ترک نیاز به همراهی و هم‌ دلی خانواده خود دارد.

یافتن ریشه های اعتیاد در فرد چیست ؟

یکی از ضروری ترین مراحل ترک اعتیاد، ریشه‌یابی می باشد. اینکه روانشناس و مددیار اعتیاد متوجه شود علت اصلی گرایش شخص به اعتیاد چیست ؟، در این که چگونه می تواند به او کمک کند، پیشرفت شایانی است.

همچنین با یافتن علل این گرایش، می توان از بازگشت معتاد به سوی مواد مخدر جلوگیری نمود. در واقع بعد از درمان پیشگیری از بازگشت معتاد به سوی مواد صورت می گیرد. این روش دارای ۴ مرحله است که در زیر به اختصار آن ها را توضیح خواهیم داد.

  1. آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی. در این مرحله آگاهی فرد را در مورد دنیایی اطرافش و نوع مواجه شدن با مشکلات افزایش می دهند.
  2. آسیب شناسی و درمان آن. در این مرحله باید برای درمان افراد آسیب دیده استفاده نمود.
  3. مرحله سوم یا همان استفاده از کمپ های ترک اعتیاد است که برای ترک افراد استفاده می گردد.
  4. مرحله چهارم که همان بازتوانی است، بسیار مهم بوده و در این مرحله معتادان می خواهد با دنیایی بیرون ارتباط برقرار کنند. در این مرحله برخورد اطرافیان و دوستان بسیار مهم بوده و از فرد ترک یافته، به کمک و حمایت آن ها بسیار نیاز دارد.
روش اصولی زندگی پس از درمان
روش زندگی پس از درمان

افراد بهبود یافته به چه نیاز دارند؟

یکی از مشکلات عمده افراد معتاد پس از ترک، یافتن کاری است که بتوانند از طریق آن درآمدزایی کنند. یافتن و سپردن کار از سوی کارفرمایان به این افراد بسیار دشوار است و اگر شخص معتاد نتواند کاری بیابد، احتمال بازگشت وی به سوی اعتیاد بسیار زیاد است.

از این رو دولت جهت حمایت از این افراد، بودجه‌ای برای آن‌ها در نظر می گیرد.که از طریق کارگذاران بهزیستی در اختیار این افراد قرار می گیرد. در این صورت شخص می تواند با همت و پشتکار کاری را آغاز کند و دوباره در مسیر درست زندگی قرار گیرد.

پایان پیام.

چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان