آموزش و پیشگیری خانواده از اعتیاد و سلامت جامعه

خانه / اخبار و حوادث اعتیاد / آموزش و پیشگیری خانواده از اعتیاد و سلامت جامعه
لطفا امتیاز دهید post

تاریخ بروز رسانی مهر ۲۰, ۱۳۹۸

امروزه اعتیاد در نوجوانان به دلایل مختلفی رو به افزایش است. متاسفانه تبلیغات سوء درباره مواد مخدر باعث شده است که نوجوانان به سمت این مواد افیونی کشیده شوند. علاوه بر این، تربیت نادرست و عدم آگاهی آنان نسبت به مواد مخدر و تاثیر آن بر روی سلامتی و آینده شان، آن ها را در دام اعتیاد گرفتار می کند.پیشگیری از اعتیاد خانواده و آموزش سلامت جامعه مهم میباشد.

آموزش و پیشگیری اعتیاد خانواده و جامعه

اما چگونه می توان از این روند جلوگیری کرد؟

آموزش خانواده و جامعه نسبت به اعتیاد گل ماری جوانا در نوجوانان

تحقیقات نشان داده است که میزان مصرف ماری جوانا و یا همان گل در میان نوجوانان برای اعتیاد دختران به گل بسیار رایج است. هر چه سن نوجوانان در مصرف این مواد کمتر باشد، احتمال اینکه در آینده به سوی اعتیاد کشیده شوند، بیشتر است. مثلا نوجوانانی که بعد از سن ۱۵ سالگی به مصرف گل می پردازند، ۴۴ درصد احتمال اعتیاد آن ها افزایش می یابد. این در صورتی است که این آمار برای نوجوانان زیر ۱۵ سال، به ۷۷ درصد منتهی می شود.

چگونه می توانیم نوجوانان خود را در خانواده و جامعه از خطراتی که در کمین آنهاست مطلع کنیم؟

امروزه دو نوع تقابل نزدیک در میان نوجوانان شایع است. اول مدرسه و بعد از آن دنیایی مجازی. هر دو این جوامع وظیفه دارند، که در کنار خانواده ها به آگاه سازی و پیشگیری از اعتیاد جوانان و نوجوانان بپردازند. از آنجایی که امروزه فضای مجازی بستری برای گذراندن وقت شده است، می توان با تهیه کلیپ ها و پیام های هشدار دهنده ای، نوجوانان را از اعتیاد دور نگه داریم. همچنین در مدرسه با تشکیل کلاس های آموزش و یا مشاوره، می توان دانش آموزان را از اثرات سوء مواد مخدر، توانایی نه گفتن، پرهیز از دوستان معتاد و… آگاه کرد.

طبق همین تحقیقات که نتایج آن در مجله  “Drug and Alcohol Dependence “چاپ شده است، نوجوانان بعد از ترک اعتیاد گل و یا غیره به سه دلیل، دیگر به سراغ مواد مخدر نخواهند رفت:

  • برقراری رابطه عاطفی دو طرفه با خانواده
  • پرهیز از قرار گرفتن در محیط های پر خطر و قطع رابطه با دوستانی که معتاد هستند
  • عدم مصرف نوشیدنی های الکلی و مواد مخدر

همواره باید توجه داشته داشت، در صورت خواستن یک جامعه سالم و آینده ای درخشان، باید تمرکز خود را بر روی سلامت روانی و جسمانی کودکان و نوجوان قرار دهیم. زیرا تنها با این کار می توانیم، داشتن جامعه ای پویا را تضمین کنیم.

پایان متن.

چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان