آتشی به نام اعتیاد زنان به مواد مخدر

خانه / آموزشی اعتیاد / آتشی به نام اعتیاد زنان به مواد مخدر
آتشی به نام اعتیاد زنان به مواد مخدر
لطفا امتیاز دهید post

تاریخ بروز رسانی فروردین ۲, ۱۳۹۹

اعتیاد همواره پدیده ای مردانه بوده و جامعه، اعتیاد زنان را مورد پذیرش قرار نمی دهد. این در حالی است که آمار ها نشان می دهد، هم اکنون آمار اعتیاد زنان و در مرکز ترک اعتیاد زنان نیز اختلافات ناچیزی با اعتیاد مردان دارد و تنها تفاوت آن ها در این است که زنان در اثر مصرف مواد مخدر، رفتار پرخاشجویانه کمتری نسبت به مردان داشته و اغلب در منزل خود به مصرف مواد مخدر می پردازند. برای همین است که اعتیاد زنان نسبت به مردان، زیاد به چشم نمی آید،آتشی به نام اعتیاد زنان به مواد مخدر.

دلایل گرایش زنان به مواد مخدر

یکی از درمانگران اعتیاد و آسیب شناسان جامعه در مورد اینکه چه عواملی زنان را به سوی بیماری اعتیاد سوق می دهد، باور دارد که دو عامل کمبود عزت نفس، نداشتن قدرت نه گفتن در برابر تعارف های بیجا، زنان را در منجلاب اعتیاد گرفتار می سازد. همچنین وی عوامل بیرونی مانند سطح توان و تحمل پایین در برابر مشکلات روحی، کسب لذت های گذرا، راحت طلبی، احساس تنهایی، روابط اجتماعی ضعیف و فراموش کردن ناراحتی های شخصی، زنان را به سوی اعتیاد تشویق می کند.

علاوه بر این، نزاع های خانوادگی و نبود آرامش و امنیت در خانه، نوجوانان و جوانان را به سوی مواد مخدر سوق می دهد. این در حالی است که برخورداری از همسرانی معتاد، احتمال مصرف مواد مخدر را در بین زنان متاهل، به شدت افزایش می دهد. البته نارضایتی از زندگی زناشویی، فراموش کردن وضع موجود، خشونت و بدرفتاری، طلاق، متزلزل شدن بنیان خانواده، مهمانی های پر خطر و… نقش به سزای برای اعتیاد زنان به مواد مخدر دارد.

این آسیب شناس اجتماعی نه تنها اعتیاد زنان را پتکی بر پیکره جامعه ذکر کرد، بلکه در مورد از بین رفتن نقش مادری در خانواده، مشکلات تربیتی فرزندان این زنان، بالا رفتن احتمال ناباروری، سقط جنین، به دنیا آمدن نوزادانی معتاد و…. را از جمله آثار اعتیاد زنان بر شمرد.

خطراعتیاد به مواد مخدر زنان برای کاهش وزن
خطراعتیاد به مواد مخدر زنان و دختران

راه ورود اعتیاد زنان از کجاست؟

اگر با بسیاری از این زنان در مورد اعتیادشان صحبت شود، خواهید دید که اغلب آن ها توسط شریک جنسی شان مورد ترغیب به استفاده از مواد مخدر شده اند. زنان مبتلا به بیماری اعتیاد دارای پیچیدگی های روان شناختی بسیاری هستند، به همین علت است که دلایل گوناگونی برای اعتیاد آن ها وجود دارد.

از آنجایی که در چند دهه گذشته زنان مسن ترۀ از مواد مخدر سنتی برای رفع درد های خود استفاده می کردند، امروزه جوانان بهانه های جدیدتری برای استفاده از قرص های روان گردان یافته اند. دسترسی آسان و ارزانی این قرص ها، نرخ و زمان ابتلا به اعتیاد کشور را بالا برده و توانسته است در مدت کمی، به راحتی در دبیرستان ها و آرایشگاه های زنانه توزیع شود.

آسیب اعتیاد بر دختران

از جمله دیگر آسیب های اعتیاد بر دختران نیز می توان به کاهش نقش همسرداری، مشکلات عاطفی بین دختران و اعضای خانواده، کاهش احتمال تشکیل خانواده، طرد شدن از سوی خانواده و اطرافیان، از بین رفتن منزلت اجتماعی، به وجود آورنده یک نسل معتاد، عدم نظارت بر تربیت فرزندان، ارتکاب جرم و… را، می توان از آثار مخرب اعتیاد بر زنان دانست.

پایان پیام.

نیلوفر ساکی

چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان