آمار اعتیاد زنان  تاثیر بر بنیان خانواده و جامعه

آمار اعتیاد زنان تاثیر بر بنیان خانواده و جامعه

لطفا امتیاز دهید post

تاریخ بروز رسانی مرداد ۲۱, ۱۳۹۹

اعتیاد در میان زنان و دختران تنها به نابودی افراد ختم نمی شود. در روند پروسه اعتیاد زنان، بنیان خانواده ها سست شده، فساد و روابط جنسی نامشروع افزایش یافته، میزان جرم و جنایت بالا رفته و سایر جرائمی که برای معتادان مرد صدق می کند، برای زنان نیز در حد کمتری صادق است.

با وجود همه ی مشکلاتی که برای ترک اعتیاد زنان وجود دارد، هنوز هم بهترین راه حل، پیشگیری از اعتیاد می باشد. در حقیقت برای اینکه این خواسته محقق شود، نیاز است که ابتدا عامل اعتیاد در میان زنان ریشه یابی شود و سپس به تاثیراتی که اعتیاد بر جامعه می گذارد، با دقت نظر بیشتری مواجه شد. سردار مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این خصوص بیان داشته است، که ریشه بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی اعتیاد است و عامل ۵۵ درصد از طلاق ها نیز، به همین امر باز می گردد.

رشد اعتیاد زنان اعتیاد زنان  تاثیر بر بنیان خانواده و جامعه
The Growth of Women in Tobacco Addiction

اعتیاد بانوان بر سلامت جسمانی تا ناهنجاری  اجتماعی

جرائمی که در پی اعتیاد بسیار محتمل است، شامل، قتل، سرقت، آدم ربایی و… می باشد.اعتیاد بانوان بر سلامت جسمانی تا ناهنجاری  اجتماعیعلاوه بر این، بسیاری از بیماری ها واگیردار مانند ایدز و هپاتیت، ریشه در اعتیاد دارند. به همین منظور بسیار کم هزینه تر و بهتر است که برای رفع این مشکلات به پیشگیری از اعتیاد بپردازیم. برای این منظور بالا بردن آگاهی جامعه از طریق رسانه ها می توانند بسیار موثر بوده و ساختن فیلم های آموزشی در این خصوص خالی از لطف نیست.

مورد دیگری که بسیار نگران کننده به نظر می رسد، کاهش سن ابتلا به اعتیاد در ایران می باشد. در حال حاضر این رقم به ۲۴ سال و چندین ماه کاهش یافته است و البته آمار نشان می دهد که زیر این میانگین نیز، معتادان جوانان و نوجوان بسیاری وجود دارند. این نوجوانان معمولا در خانواده هایی زندگی می کنند که پدر و یا مادر و یا هر دوی والدین مصرف کننده مواد مخدر هستند. در این حالت اعتیاد فرزند نیز بسیار محتمل است.

متاسفانه با توجه به اینکه مواد فروشان بیشتر به سراغ قشر کم تجربه و جوان می روند، بیشتر فروشندگان خود نیز، از رده سنی جوانان و نوجوانان می باشند. از این رو در مهمانی ها و دورهمی های دوستانه، گرایش افراد به مواد مخدر بیشتر می گردد. این روند اعتیاد در ابتدا ممکن است به دلیل کنجکاوی و یا خودنمایی در میان جمع باشد. برای همین نقش خانواده ها و آموزش و پرورش در این سن بسیار حیاتی است. آن ها باید قدرت نه گفتن و داشتن اعتماد به نفس را در میان نوجوانان افزایش داده، تا در دام اعتیاد گرفتار نشوند. باید به آن ها یاد دهیم که چگونه در مقابل وسوسه ها و فشار های روانی دوستان و همسالان خود قرار گیرند.

ماده مخدری در میان دختران و پسران رواج دارد

امروزه نوعی از ماده مخدر به نام گل که پایه گیاهی دارد، در میان نوجوانان به صورت سیگار رواج داشته، که با تفکری اشتباه، جوانان و نوجوانان را به دام می اندازد. با این روند افراد کم کم برای کسب لذت بیشتر به سراغ مواد مخدر قوی تری مانند شیشه و تریاک می روند و خود را گرفتار اعتیاد های مهلک می کند.

Epidemic of Addiction in Women and Girls

متاسفانه در زمینه مبارزه با مواد مخدر شهدای بسیاری را تقدیم این خاک مقدس کرده ایم و با این فداکاری توانسته ایم تا به اندازه ای جلوی واردات غیر قانونی مواد مخدر را به کشور بگیریم. همچنین در حوزه درمان نیز اقداماتی صورت گرفته است که مهمترین دستاورد آن، پیشگیری از اعتیاد از طریق فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به نوجوانان می باشد. هدف ما از تمامی این اقدامات آن است که سعی کنیم معتاد جدیدی به آمار اضافه نشود. اما متاسفانه با این تفکر که با یک بار مصرف کردن مواد مخدر، اعتیاد انجام نمی شود، بسیاری از جوانان در دام اعتیاد گرفتار می شوند.

در میان دسته های مختلف معتادان، متجاهران در اولویت پاکسازی قرار دارند. به منظور کاهش تعداد این معتادان، نگهداری، ساماندهی و درمان این افراد در اولویت قرار دارد. بدین منظور پروژه ها و عملیات های مختلفی صورت گرفته، که به جمع آوری آن ها برای کمپ اجباری پرداخته شده است. اما متاسفانه معتادان متجاهر علاوه بر اعتیاد، دارای جرایم و بیماری های بسیاری هم هستند، که باید در این خصوص نیز اقدامات لازم و ضروری نیز شکل گیرد.

پایان کتن.

نیلوفر ساکی

چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان