اعتیاد زنان به مواد مخدر در بعضی از استانها

اعتیاد زنان به مواد مخدر در بعضی از استانها

لطفا امتیاز دهید post

تاریخ بروز رسانی شهریور ۱۵, ۱۳۹۹

با توجه به نرخ شیوع اعتیاد در کشور، مشخص شده است که برخی از استان ها و شهر ها نسبت به سایر استان ها دارای شیوع بالاتری هستند. یکی از این استان ها خراسان شمالی بوده که در آن ۱۰ درصد جامعه معتادان را زنان تشکیل می دهند و علاوه بر این مشخص شده است که حدود ۲۶ درصد معتادان، از مواد مخدر صنعتی استفاده می نمایند.

دلیل اعتیاد زنان به مواد مخدر

اما دلیل این امر چه می تواند باشد؟ چرا زنان در استان خراسان شمالی، بیش از سایر نقاط کشور مبتلا به بیماری اعتیاد می شوند؟ قطعا دلیل این امر را باید در نوع فرهنگ و تفکر حاکم بر جامعه دانست.

یکی از فرهنگ های غلطی که در این استان حاکم است، هم کیش شدن زنان به همراه شوهرانشان در مصرف مواد مخدر است. علاوه بر این، وجود والدین معتاد سبب می شود، که فرزندان بیش از سایر همسالان خود در معرض بیماری اعتیاد قرار گیرند.

عکس تزئینی -My wife's addiction made my life black
اعتیاد همسر یکی از دلایل گرایش اعتیاد زنان خانواده

این روند برای زنان بسیار گران تمام می شود. زیرا که زنان بر خلاف مردان، هنگام ابتلا به بیماری اعتیاد، حمایت های عاطفی و شغلی خود را از دست داده و تنهایی و بی کسی آن ها را به ورطه نابودی می کشاند. به همین دلیل در این استان ها نیاز بیشتری به حمایت های مالی جهت تاسیس مراکز ترک اعتیاد و کمپ ترک اعتیاد زنان است، تا بتوان زنان بیشتری را مورد درمان قرار داد.

اعتیاد به تریاک و شیشه

ایران منطقه ای قرار دارد که خواه ناخواه با عبور مواد مخدر همراه است. در حقیقت افغانستان که بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است، امروزه روی به تولید مواد مخدر صنعتی آورده است و با وارد کردن مواد اولیه شیشه از کشور های همچون پاکستان و هند، شروع به ساخت انبوه این مواد مخدر کرده است.

متاسفانه مواد مخدر صنعتی مانند شیشه، که در افغانستان تولید می گردد، دارای ناخالصی های بسیاری می باشد. همین ناخالصی ها است که وضع را بیش از پیش خطرناک می کند. برای همین منظور ما به نیروی بیشتری برای محافظت از مرز های کشور نیاز داریم، تا از ورود این مواد به کشورمان جلوگیری کنیم.

تولید انبوه مواد مخدر صنعتی در افغانستان باعث شده است که این کشور به عنوان صادر کننده عمده آن به کشور هایی مانند پاکستان، هند و کشور های جنوب روسیه شود. دلیل این امر نیز ارزان بودن ماده اولیه و سریع بودن روش ساخت این نوع از مخدر می باشد. حال با این حجم از ماده مخدر صنعتی باید چه کرد؟ چگونه می توان جلوی ورود آن را به ایران گرفت؟

سال هاست که پلیس مواد مخدر ایران با افغانستان در همکاری و مبارزه علیه قاچاقچیان است. با این حال باز هم این افراد سودجو راهی برای ورود آن به داخل کشور باز می کنند. برای همین منظور باید به دنبال هماهنگی بیشتر میان این دو نهاد در ایران و افغانستان بود. علاوه بر این، می توان با کنترل مصرف کنندگان و ایجاد سخت گیری کمتر در مورد مصرف تریاک، از استقبال و مصرف مواد مخدر صنعتی جلوگیری کرد.

این حرف بدان معنا نیست که به نوجوانان ۱۴ الی ۲۰ ساله اجازه مصرف تریاک داده شود، بلکه این کاهش سخت گیری برای معتادانی است، که سال های سال از تریاک استفاده کرده اند و به هر دلیلی قادر به ترک آن نمی باشند. با این روند از گسترش مواد مخدر صنعتی همانند شیشه کاسته شده و میزان تقاضا و ورود آن به کشور نیز، کاهش می یابد.

پایان پیام.

نیلوفر ساکی

چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان