چه اتفاقی برای زنان معتاد می افتد؟

چه اتفاقی برای زنان معتاد می افتد؟

لطفا امتیاز دهید post

تاریخ بروز رسانی مهر ۲۸, ۱۳۹۹

چندی است خبر های ضد و نقیضی از افزایش آمار معتادان زن به دست می آید. در میان این خبر ها آنچه آرامش را از آسیب شناسان اجتماعی گرفته است، دو برابر شدن مصرف کننده های مواد مخدر زن، آن هم در قشر های مرفه و تحصیل کرده کشور است. زیرا که قبلا گمان می شد که اعتیاد تنها در اقشار فقیر جامعه رواج دارد. اما با رشد ۴ درصدی اعتیاد در زنان در یک دهه قبل، مشخص شد که این بلای خانمان سوز به هیچ کس رحم نمی کند.

کارتن خوابی زنان

کارتن خوابی زنان و مردان یکی از معظلاتی است که همراه با اعتیاد، برای آینده یک فرد معتاد رقم زده می شود. در طی شش ماه گذشته حدود ۴۲ هزار تن معتاد بی خانمان در کشور شناسایی شده اند. که از این تعداد حدود ۱۵ هزار تن آن ها در تهران می باشند. بدتر آن که از این ۱۵ هزار نفر، ۱۰۰۰ نفر معتاد بی خانمان کمپ اجباری زنان بوده، که حدود ۷۰۰ نفرشان بدون خانواده می باشند. البته در نظر داشته باشید که این آمار بدون در نظر گرفتن معتادانی است که برای ترک کردن در کمپ ها بستری شده اند. از نظر آماری، این افراد تا زمان ترک کامل، هنوز جز معتادان محسوب می شوند.

جایگاه یک زن معتاد در جامعه کجاست؟
چه اتفاقی برای زنان معتاد می افتد

بستری در کمپ زنان

این آمار نسبت به تعداد کل معتادان در کشور که چیزی حدود یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر می باشد، شاید به چشم نیاید؛ اما اگر بدانید که ۱۰ درصد از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند، آنگاه رقمی به اندازه ۱۳۰ هزار نفر به دست می آید. در حقیقت ما هم اکنون ۱۳۰ هزار معتاد زن در کشور داریم، که اکثر آن ها به آمفتامین ها اعتیاد دارند.

اما تنها آمار بالای معتادان زن نیست که باعث نگرانی جامعه شناسان شده است. در حقیقت آنچه رعب آور است، استفاده از مواد مخدر صنعتی مانند شیشه در این قشر می باشد. در این خصوص نگرانی هایی وجود دارد و مقام معظم رهبری، فرصتی ۶ ماهه در اختیار مسئولان زیرربط قرار داده اند تا ریشه اعتیاد در زنان را در کشور ریشه کن کنند. اما با این وجود و با گذشت ۲ ماه از فرمایشات رهبر، هنوز اقدامات چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است.

اعتیاد دختران و زنان به شیشه و گل
اعتیاد زنان و دختران به شیشه

زنان و جامعه

حساسیت این مسئله دلیل آسیبی است که اعتیاد زنان، بر پیکره جامعه وارد می کند. مسئله به نقش مادر بودن در خانواده باز می گردد. بسیار دیده شده است که با وجود پدری معتاد، مادر توانسته است از فرزندان خود مراقبت کند، اما زمانی که مادر خود به اعتیاد مبتلا شده باشد، نه تنها کودکانی که به دنیا می آورد نیز دارای اعتیاد هستند، بلکه توانایی مراقبت از آن ها را نیز ندارد.

صاحب نظران اعتقاد دارند که برای ریشه کنی اعتیاد در میان زنان، باید تمامی مسئولان در جامعه اعم از صدا و سیما، بهزیستی، شهرداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر و… دست در دست یکدیگر داده تا بتوان این معضل را ریشه کن کنند.

پایان متن .

نیلوفر ساکی

چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان