ازدواج و طلاق ترک اعتیاد زنان و مردان

ازدواج و طلاق ترک اعتیاد زنان و مردان

لطفا امتیاز دهید post

تاریخ بروز رسانی دی ۱۳, ۱۳۹۹

زندگی با فردی که ترک اعتیاد و درمان چه در کمپ زنان و مردان اقدام کرده، کار چندان آسانی به نظر نمی آید. البته این را هم باید بدانید، که ترک اعتیاد و گذر از روز های سخت، کار آسانی نبوده است. اما هر فردی که از این روز های سخت عبور می کند، حقیقتا به دنبال یک زندگی پاک بوده و برای آینده خود برنامه هایی دارد. او نیز تمایل دارد، مانند سایر انسان های دیگر خانواده ای تشکیل دهد، فرزندی داشته باشد و برای خود زندگی جدید و زیبای بسازد. اما متاسفانه مردان و زنان زمانی که متوجه می شوند، طرف مقابلشان قبلا اعتیاد داشته است، یا او را پس زده و یا رفتار مناسبی با او ندارند.

متاسفانه خانواده ها نیز در این میان کم مقصر نیستند. بسیاری از آن ها ۲۰ الی ۲ ماه که از پاک بودن فرزندشان می گذرد، به فکر ازدواج فرزندشان می افتند و قصد دارند همسری برای وی انتخاب کنند. اکثرا دلیل این کارشان این است، که گمان می کنند با ازدواج کردن فرزندشان دیگر به سراغ اعتیاد و مواد مخدر نمی رود. این در حالی است، که حداقل باید ۲ سال از ترک اعتیاد فرد بگذرد، تا اینکه مشخص شود، این فرد واقعا توانسته با ناملایمات زندگی کنار بیایید یا خیر و اگر در آینده سختی به او تحمیل شد، بار دیگر به سراغ مواد مخدر می رود یا نه.

ملاک های ازدواج با فردی که قبلا اعتیاد داشته است چیست؟

برای اینکه بخواهید با فردی که قبلا اعتیاد داشته ازدواج کنید، باید موضوعات مختلفی را مد نظر بگیرید. مثلا اینکه این فرد به چه دلیل قبلا اعتیاد داشته است؟ آیا هم اکنون مشکل او حل شده است؟ مثلا اگر شخصی، قبلا به دلیل بیماری مواد مصرف می کرده است، آیا هم اکنون مشکل او رفع شده است و یا خیر؟ یا اگر به دلیل مشکلات خانوادگی به سمت اعتیاد گرایش پیدا کرده است، آیا هم اکنون مشکل او حل شده است یا نه؟

جایگاه یک زن معتاد در جامعه کجاست؟

 

فردی که در معرض اعتیاد بوده است، باید حتما تحت نظر روانشناسی و مددکاری قرار گیرد و نباید تنها به این اکتفا کرد که دو سال است از ترک اعتیاد او می گذرد و طی این مدت آزمایشات او منفی بوده است. یک ترک زمانی می تواند دوام داشته باشد، که مشکلات زمینه ای که قبلا سبب اعتیاد فرد شده بودند، هم اکنون شناسایی و رفع شده باشند. این فرآیند باید حتما در جلسات متعدد و زیر نظر روانشناس و مددکار صورت گیرد. آن ها باید مطمئن شوند که آیا این مشکلات از بین رفته است و یا خیر؟ و آیا این شخص در صورتی که در آینده دوباره با همان مشکلات روبرو شود، آیا می تواند از خود دفاع کند و یا دوباره به سوی مواد مخدر پناه می برد. در این جلسات مشخص شود، که واقعا فرد رغبتی برای بازگشت به مصرف مواد مخدر ندارد و این تایید با یک الی دو بار مشاوره رفتن، مشخص نمی گردد.

رفتار دیگران با شخصی که مواد مخدر را ترک کرده است، باید چگونه باشد؟

دیگران باید بدانند، که رفتار با شخصی که سابقه گرفتار اعتیاد بوده است، کمی متفاوت است. شما هرگز نباید در مورد گذشته اش و مصرف مواد مخدر با او صحبت کنید. این رفتار از بی اعتمادی شما نسبت به او گرفته می شود. مثلا شخصی که مواد مخدر سنتی مصرف می کرده است، صبح ها دیر از خواب بیدار می شود و شخصی که مواد مخدر صنعتی مصرف می کند، شب ها دیر به خواب می رود.

برای همین نباید این موضوعات را مدام به شخص یادآوری کرد. این کار سب ایجاد استرس در فرد می شود و استرس راهی برای ورود به دنیای اعتیاد است. شما باید بدانید اگر او تصمیم گرفته که یک بار برای همیشه زندگی اش را از نو بسازد، کمکش کرده و از او حمایت کنید. البته شما نیز در مقابل او حقوقی دارید، مانند اینکه بدانید که همسر شما چه نوع ماده ی مخدر مصرف می کرده است؟ و یا اینکه با چه افرادی این کار را انجام می داده است؟ این اطلاعات باعث می شود که شما اطمینان یابید، که او ارتباطش را با آن افراد، کاملا قطع کرده و هم اکنون به فکر زندگی مشترکتان است.

پایان متن.

چاپ مطلب

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

شماره تماس مستقیم کمپ زنان